Zelf een boek uitgeven: mijn keuzes

boek zelf uitgeven en verkopen

Zelf een boek uitgeven. Dat heb ik inmiddels drie keer gedaan en er liggen nog een aantal ideeën in de kast. Steeds vaker krijg ik hier vragen over. Er zijn vele opties bij het willen schrijven en uitgeven van een boek. Ik heb ook de wijsheid niet in pacht, maar kan wel vertellen welke keuzes ik heb gemaakt.

Een boek schrijven

Het schrijven moet je natuurlijk vooral zelf doen. Al bestaan er veel cursussen en andere begeleiding bij het schrijven van een boek. Het schrijven van fictie en non-fictie verschilt bijvoorbeeld al zeer. Bij het een heb je een plot nodig en bij het ander is structuur heel erg belangrijk. Genoeg mensen die daar bij kunnen helpen.
Heb je voldoende tijd en geld, denk dan ook zeker eens aan het inhuren van een (eind)redacteur of corrector die de spelling en grammatica controleren en eventueel nog voorstellen doen voor een betere zinsopbouw etcetera.

De vormgeving

Persoonlijk ben ik van mening dat je de vormgeving van een boek moet uitbesteden. Een vormgever kan namelijk vaak ook nog adviseren of meedenken over het te kiezen papier. Een drukker zal je wellicht een bepaald soort papier willen verkopen, terwijl de vormgever daar geen financieel belang bij heeft.
Maar bovenal heeft een vormgever verstand van kleur en typografie. Wat doe je met de titels? Krijgen die een ander lettertype of alleen een andere lettergrootte?
Zo werd mijn eerste boek nogal dik, waardoor we uiteindelijk gekozen hebben voor een letter met schreef, die van zichzelf al weinig ruimte innam en ook klein afgedrukt nog goed leesbaar zou zijn. Dat bespaarde drukkosten en daarmee kon de verkoopprijs ook redelijk blijven.

  • Het boekenschap
  • Tangram Studio (mijn vormgeefster)
  • Drukken in Nederland of het buitenland?

    Na het schrijven, redigeren en vormgeven van het boek, moet je het laten drukken. Ook hierin bestaan vele verschillende mogelijkheden. Ik heb elk boek weer ergens anders laten drukken en durf daarom geen aanbevelingen te doen, maar ik kan wel wat vertellen over de verschillende mogelijkheden die ik heb onderzocht.

    Printing on Demand
    Printing on Demand (POD) bijvoorbeeld, waarbij er pas een boek gedrukt (of eigenlijk: geprint) wordt, nadat het door een koper besteld is. Dat geeft het voordeel dat je niet een grote hoeveelheid vooraf hoeft in te kopen. De prinsprijs per boek is natuurlijk wel hoger. Ook moet de koper hierdoor vaak langer op de levering van zijn boek wachten. Maar goed, daar staat tegenover dat je risico laag is en je makkelijker nog wat aan een boek kunt veranderen.

  • NBD Biblion
  • CB
  • Pumbo
  • In Nederland drukken
    In Nederland drukken heeft zo zijn voordelen en nadelen. Het contact is makkelijk. Altijd in het Nederlands en direct contact met de drukker. De levering kan vaak ook iets sneller, omdat er minder kilometers gemaakt hoeven te worden om de boeken te bezorgen. Het is echter ook duurder. Personeel en de huur van bedrijfsruimte is hier duurder dan in bijvoorbeeld Oost-Europa of China. Bij kleine oplagen zal het verschil minder groot zijn, maar zeker als je boven de 500 stuks komt, wordt het verschil steeds groter.

    Drukken in Oost-Europa of China
    Drukken in het buitenland gaat gemakkelijk via een tussenpersoon. Er zijn ook veel bedrijven in Nederland die zich presenteren als drukkerij, waarbij je alleen zaken doet met deze Nederlandse partij, maar zij in het buitenland laten drukken. Soms weet je dus niet eens waar precies. Toch is dat vaak goedkoper dan het echt bij een Nederlandse drukkerij laten drukken. Het vervoer van de boeken duurt natuurlijk wel langer. Daar moet je dus wel de tijd voor hebben.

    Van bestelling tot bezorging

    Als je niet kiest voor POD, maar een oplage laat drukken, kost dat natuurlijk tijd. Als het gaat om een kleine oplage, spreken zal het meestal printwerk zijn. Dat kan snel geleverd worden. Vaak binnen 7 of 14 dagen al.
    Laat je een grote oplage drukken van meer dan 400 exemplaren, dan moet je meestal minimaal 4 weken geduld hebben voor de levering. Natuurlijk verschilt dat wel per drukkerij of leverancier, dus vraag dat vooral na.

    ISBN en Titelbank

    Voor je boek heb je een ISBN nummer nodig. Deze kun je aanvragen bij Bureau ISBN voor ongeveer €10,- per ISBN-nummer. Op basis van dit ISBN-nummer kunnen de boeken gemakkelijk besteld worden.
    In Titelbank kun je vervolgens meer informatie over je boek kwijt, zoals titel, auteur, aantal pagina’s, verkoopprijs, afbeeldingen van de voor- en achterkant etcetera.
    Op basis van het ISBN nummer kun je vervolgens ook een streepjescode maken die je achterop het boek kunt laten drukken.

  • Bureau ISBN en Titelbank
  • Commissariaat voor de Media

    Je boek moet dus een vaste prijs hebben, waar je in principe geen korting op mag geven wanneer je direct aan eindgebruikers verkoopt. Boekhandels moeten zich dus ook aan deze prijs houden. Deze prijs moet je ook opgeven bij het Commissariaat voor de Media. Hier registreer je je ook als uitgever.

  • Commissariaat voor de Media
  • Koninklijke Bibliotheek

    Wist je dat de Koninklijke Bibliotheek ook altijd graag een exemplaar ontvangt? Zij willen graag van elk beschikbaar Nederlands boek een exemplaar in hun archief bewaren. Deze geef je dus gratis aan hen.

  • Koninklijke Bibliotheek
  • Boekhandelskorting 42%

    Je moet natuurlijk ook de prijs van het boek bepalen. Daarvoor moet je weten welke kortingen je gaat geven. De Wet op de vaste boekenprijs verbiedt dat er op individuele basis korting wordt gegeven. Dat zie ik bij veel mensen die zelf hun boek uitgeven fout gaan. De verkoopprijs is altijd hetzelfde. Wanneer je niet aan de eindgebruiker (de lezer) het boek verkoopt, maar bijvoorbeeld via een boekwinkel of wanneer iemand 100 stuks of meer tegelijk afneemt, mag je wel nog korting geven.

    In de markt zijn daarin bepaalde tarieven gebruikelijk. Er zijn vier verschillende soorten boeken. De meest voorkomende is het A-boek (algemeen). Daarnaast bestaan nog het W-boek (wetenschappelijk), het S-boek (school/studieboek) en het O-boek (overige).
    De A-boeken komen dus het meeste voor en kennen een standaardkorting van 42%. Er zijn echter boekhandels die een hogere korting vragen. Zo eist Managementboek.nl 45% korting en wil Bol.com 47% korting.
    Bij de overige boeksoorten is het mogelijk om minder korting te geven, maar dat maakt het voor de boekhandelaar natuurlijk wel minder aantrekkelijk om het boek in te kopen en moeite te steken in de verkoop van het boek.

  • Meer informatie bij Vrije Uitgevers
  • Bol.com

    Bol.com schreef mij overigens eens aan, waarbij ze wilden dat ik een wurgcontract zou tekenen en die 47% korting zou geven. Bol had mijn eerste boek gewoon zelf al in hun assortiment opgenomen, toen het bij CB beschikbaar was. Daarnaast verkocht ik het boek zelf
    als ‘partner’ van Bol, waarbij ik zelf de verzending moet verzorgen en aan Bol 15% commissie moet afstaan. Het wurgcontract weigerde ik daarom te tekenen. Mijn boek werd, zoals ze al ‘beloofd’ hadden, twee weken later van de website verwijderd. De volgende twee boeken werden overigens gewoon weer door Bol in hun webwinkel gezet en ze zijn een van mijn beste verkopers. Als je het niet erg vindt om zelf de boeken te moeten versturen, kan ik je zeker aanraden om partner te worden van Bol.com en op die manier zelf je boek te verkopen. Kopers kunnen dan namelijk via Bol.com wel cadeaubonnen van Bol inwisselen.

  • bol.com verkoopaccount
  • Verkoopkanalen

    CB/Boekhandel
    Tja, hoe zorg je nou dat je je boek verkoopt? Dat kan natuurlijk via de boekhandel. De meeste boekhandels willen alleen nog maar via CB inkopen. CB is wat vroeger Centraal Boekhuis heette en is ooit opgezet door uitgevers om de distributie gemakkelijker te maken. Inmiddels doet CB meer dan het distribueren van boeken. Ze zijn hun systemen wel aan het verbeteren, maar het blijft een ambtelijke club. Van een mooie oplossing voor uitgevers is het, naar mijn mening, een partij met een monopoliepositie geworden.
    Er zijn daarbij grofweg drie mogelijkheden. Je neemt een gewone CB aansluiting, maar wanneer je niet veel verkoopt is dat te duur. Je kunt via een groep gebruik maken van zo’n gewone CB aansluiting, zoals bijvoorbeeld de Vrije Uitgevers dat mogelijk maken. De laatste optie is een zogenaamde CB Compact aansluiting. Deze is wat minder uitgebreid en biedt minder mogelijkheden dan een gewone aansluiting, maar is dus ook goedkoper. Ik houd altijd graag alles in eigen hand en heb dus voor dit laatste gekozen. Er kunnen daarom maximaal 100 boeken op voorraad liggen bij CB, maar dat kan wel een combinatie zijn van meerdere titels.

    Eigen website/webwinkel
    Daarnaast kun je natuurlijk zelf boeken verkopen. Bijvoorbeeld via je eigen website of webshop. Gewoon zelf de promotie doen voor het boek en iedereen doorverwijzen naar je eigen website. Dan heb je geen kosten aan CB, maar ligt je boek dus ook niet in de boekhandel en kunnen mensen jouw boek ook niet via de boekhandel bestellen.

    Andere (web)winkels
    Je kunt natuurlijk ook via andere (web)winkels je boek verkopen. Denk bijvoorbeeld aan de concept stores. Zij verkopen niet veel boeken, maar als het onderwerp wel past bij wat ze verder verkopen, zijn ze vaak best geïnteresseerd in die verkoop. Je zit in dat geval ook niet vast aan de gebruikelijke korting van CB, waardoor je bijvoorbeeld ook 30% korting zou kunnen bieden in plaats van 42%. Naast de mogelijkheid dat ze de boeken inkopen, zou je ook nog kunnen overwegen de boeken ‘in consignatie’ te verkopen. Dat wil zeggen dat er pas betaald wordt nadat de boeken verkocht zijn. Bij webwinkels kun je vervolgens ook nog denken aan dropshipping. De bestelling komt dan bij de webwinkel binnen en zij zijn dus ook de verkopende partij, waarbij het adres van de koper naar jou wordt doorgestuurd en jij verder voor de afhandeling zorgt.

    Affiliate
    Eigenlijk vooral een marketingmethode en niet zozeer een verkoopkanaal, maar affiliate marketing is ook een fijne manier van verkopen. Managementboek.nl en Bol.com hebben bijvoorbeeld een affiliateprogramma. Een blogger zou bijvoorbeeld een affiliatelink op de website kunnen plaatsen. Wanneer het boek via die link gekocht wordt, krijgt de blogger ook een percentage van de opbrengst. Dat kun je, in theorie, ook organiseren voor de verkoop van het boek via je eigen website. Vooral de combinatie van een recensie met een affiliate link kan zeer voordelig uitpakken voor de verkoop van je boek.

    Combinatie
    Ik heb gekozen voor een combinatie. Normaal doet een uitgever ook wat marketingwerk voor de boeken. Nu ik zelf mijn boeken uitgeef, moet ik dus ook die marketing zelf doen. Als ik daar dan toch mee bezig ben, kan ik de boeken net zo goed zelf verkopen. Ja, dat opsturen kost natuurlijk wel tijd, maar je houdt er veel meer aan over dan als ik het via een boekhandel verkoop. Maar om een zo groot mogelijk publiek te bereiken en het kopen van het boek zo makkelijk mogelijk te maken, wil ik ook graag dat mijn boeken bij de boekhandels liggen. Daarom dus een combinatie van een CB compact aansluiting en verkoop via mijn eigen website. Daarnaast zou ik natuurlijk nog graag willen dat er wat (web)winkels zijn die mijn boeken verkopen, maar daar heb ik nog niet hard genoeg mijn best voor gedaan om ze te vinden.