Hoe vind je het telefoonnummer van een advocaat?

Laagdrempelige marketing voor advocaten

Stel je voor: je hebt een probleem of je wil een probleem voorkomen. Je hebt een advocaat of jurist nodig en gaat daarnaar op zoek? Hoe doe je dat dan.

Je belt er gewoon een

Je belt er gewoon een, moet Knuwer advocaten gedacht hebben. Met een goede advocaat heb je snel en persoonlijk contact, zal het idee wel geweest zijn. Niets mis mee, maar eh, wat is dan het telefoonnummer?

Googelen naar het telefoonnummer

Anti-Google zijn is niet altijd even handig. Prima dat je vindt dat mensen gewoon moeten kunnen bellen. Misschien is bellen ook wel belangrijker dan bijvoorbeeld mail. Dan zet je in elk geval het telefoonnummer groot op je website, zodat de drempel om te bellen zo laag mogelijk is.

Maar hoe komen mensen op die website terecht? Dat is op dit moment tenslotte een van de weinige plekken waar het telefoonnummer nog te vinden is. De telefoongids hebben we allemaal al het raam uitgegooid en bovendien is het fijn om een gespecialiseerd kantoor aan de telefoon te krijgen. Behalve een advocaat die graag belt, wil je ook nog dat hij/zij wat weet van het rechtsgebied waar je advies over nodig hebt. Toch even googelen dus.

#gemistekans

Het idee van Knuwer advocaten is natuurlijk goed. Dat directe contact is naar mijn mening inderdaad goed. De uiting is ook mooi in lijn met hun huisstijl. Toch is het een gemiste kans.

In de afbeelding zelf staat het telefoonnummer niet. Als het bellen zo belangrijk is, waarom staat het telefoonnummer dan niet in het plaatje of in de tweet? Of anders toch zeker wel in de twitter bio? Maar nee, helaas. Gemiste kans.

Dan maar naar de website. Ook hier niet het telefoonnummer groot in beeld. Het eerste wat ik tegenkom is een contactformulier om een belafspraak te kunnen maken. Met een afbeelding erbij alsof ik dan een belafspraak maak met een callcenter, in plaats van met een advocaat. Zonde! Die advocaat kan ik kennelijk helemaal niet meteen bellen.

Skype

In de footer van de website zien we wat gegevens van twee vestigingen. Mét telefoonnummers. Ha, fijn! Daarna valt mijn oog op een tekst daar nog boven. Een gratis inloopspreekuur en Skype. Dat inloopspreekuur blijkt gek genoeg op afspraak te zijn. Maar met twee vestigingen blijk je gewoon te kunnen Skypen! Dat durven de meeste advocatenkantoren niet. Ze willen dus graag toegankelijk zijn, maar weten dat nog niet op een toegankelijke manier aan hun potentiële cliënten te vertellen.

Moraal van dit verhaal

Zeg niet alleen wat je doet, maar doe ook wat je zegt. Is het doel dat mensen gemakkelijk contact opnemen? Maak het ze dan ook gemakkelijk. Zet contactgegevens groter op de website, noem het telefoonnummer in je ‘advertentie’. Of maak het op een andere manier toegankelijk, zoals vanDienst Van Benthem & Keulen. Hoe zakelijk en ontoegankelijk ze verder ook lijken, die drempel wordt grotendeels weggenomen door kort advies op deze manier mogelijk te maken. Of denk aan de app Kennisboek van Dirkzwager. Zeer geschikt voor (potentiële) cliënten die graag eerst zelf kennis opdoen of die zeker willen weten dat de kennis over het onderwerp wel in huis is. Na het lezen van de (algemene) informatieve tekst bellen ze wellicht alsnog met een hulpvraag over hun eigen probleem.