Recensie: Ondernemen is een formule

recensie ondernemershout

Ondernemen is een kwestie van een formule volgen, zegt Linda Spaanbroek in haar boek ‘Ondernemershout bestaat niet’. Ik las het boek voor Frankwatching en vertel je hier wat ik van het boek leerde.

Wond, Pleister, Portemonnee

Linda vertelt in haar boek niets nieuws. Maar dat pretendeert ze ook niet te doen. Ze zegt juist dat ondernemen veel makkelijker is dan veel mensen zeggen dat het is. Er is een formule die je moet volgen. Die formule begint met wat je aanbiedt.

Je moet de pleister bieden voor een wond, waar klanten ook nog voor willen betalen. Er moet dus een probleem zijn, dat jij met jouw product of dienst op kunt lossen. Dat is niet genoeg: mensen moeten er ook voor willen betalen. Daarnaast moet je natuurlijk goed uit kunnen leggen welk probleem jij op welke manier zo goed kop kunt lossen. Daar gaat het eerste deel van dit boek over.

Marketing is een relatie

Fijn is ook dat Linda, net als ik, wars is van aquisitie. Marketing, daar draait het om. Daar gaat ze in het boek uitgebreid op in. Er moeten meerdere contactmomenten zijn met potentiële klanten, om ervoor te zorgen dat ze iets bij je kopen. Probeer dus niet bij het eerste contact al iets te verkopen, maar maak het je potentiële klanten ook niet te moeilijk.
Hier draagt ze naar mijn idee wel wat oude marketingconcepten aan. Niet dat deze niet meer zouden werken, maar wat meer aandacht voor nieuwe mogelijkheden had niet misstaan. Het is tenslotte een nieuw boek. Die oude technieken kunnen we ook wel in oudere boeken lezen. Aan de andere kant, voor de startende ondernemer is het misschien allemaal nog onbekend terrein en zullen deze oudere methodes wat degelijker en vertrouwder voelen.

e-mail is alles!

In het boek wordt erg veel aandacht besteed aan e-mail en listbuilding. Niet gek, want dat was wat voor haar ook erg belangrijk was. Voor mij lijkt het absoluut niet te werken. Met e-mail bereik je mensen inderdaad wel directer dan met een blog. Met e-mail ga je naar iemand toe. Voor een blog moet een iemand naar jou toekomen. Het idee van e-mail is dus niet gek. Aan de andere kant kunnen blogs juist teruggevonden worden op je website en heb je dus langer wat aan die content. Van Linda mag je in je nieuwsbrief mensen ook door laten klikken naar je website, zodat je niet alle content weg hoeft te geven.
Voor wie content creëren (voor e-mail) lastig vindt, heeft ze overigens nog wel een paar aardige ideeën.

Verkopen

Je moet verkopen, verkopen, verkopen. Mensen de juiste weg wijzen. Goede content maken. De rode loper voor ze uitleggen. Het je potentiële klant zo gemakkelijk mogelijk maken. Daar valt weinig tegen in te brengen. Al moet ik zeggen dat ik persoonlijk nooit zo’n fan ben van de stijl die zij en veel andere coaches gebruiken. Het is erg veel tekst en naar mijn mening wordt het juist pas laat concreet. Of sterker nog, soms wil ik gewoon concrete informatie vinden over een online cursus. De duur, de kosten en wat we er nu precies gaan leren. Maar dat komt vaak pas ergens onderaan een pagina of is lastig te vinden, omdat de referenties bijvoorbeeld belangrijker zijn.

Iedereen aan de online programma’s

Het is een anti-ploeterboek. Niet te veel persoonlijk kopjes koffie drinken, zegt Linda. Nee, iedereen moet aan de online programma’s. Met uiteindelijk een VIP-programma, waarbij wel persoonlijke aandacht mogelijk is. Alle diensten zijn schaalbaar, volgens Linda. Ik zou inderdaad best wat diensten online aan kunnen bieden, in groepsverband en on demand, maar het echt interessante en belangrijke werk gaat juist een-op-een. Daar een VIP programma van maken, zou veel te overdreven zijn. De basis hebben ze juist niet nodig en ik zou mezelf er de markt mee uitprijzen, terwijl ik nu juist redelijke tarieven hanteer (vraag maar aan de rechter in Den Haag).

Voor wie is dit boek interessant?

Of je beginnend of gevorderd bent, maakt voor dit boek niet uit. Wel of je nog meer hulp wil, in een specifieke richting, om je marketing en verdienmodellen te verbeteren.
Het werkt dus vooral voor mensen die een dienst aanbieden. Bij voorkeur een dienst die schaalbaar is, die je ook aan kunt bieden zonder persoonlijk te zijn of waar je persoonlijk diensten bij kunt verkopen in je hoogste VIP-pakket.