Waarom ik niet gratis koffie kom schenken

“Kunnen we een keertje sparren?” “Wil je gratis op ons event komen spreken?” Hoe vaak ik die vragen wel niet krijg… Begrijp ik wel, want ik houd wel van sparren en dat spreken vind ik ook hartstikke leuk. Er is echter één probleem: ik kan niet leven van de lucht. Ja, baal ik zelf ook een beetje van. Is er nog een uitvinder in de buurt?

Kies mij, kies mij!

Laat ik eerlijk zijn. Een paar jaar geleden stond ik te springen. Vingertje omhoog. “Kies mij, kies mij!” Ik wilde dolgraag ergens komen spreken. Dat was ik inmiddels leuk gaan vinden en het is goed voor je bekendheid. Had ik ook in verschillende marketingboeken gelezen. Een aantal jaar geleden had ik ook nog tijd. Een volledig nieuwe presentatie in elkaar zetten? Natuurlijk! Die massa’s opdrachten die het me op zouden leveren, die kon ik ook wel gebruiken.

Wil je eens met me sparren?

Dat sparren vond ik vroeger ook heerlijk. Vooral met gelijkwaardige ondernemers. Dan konden we kennis en ideeën gewoon uitwisselen. Dat hielp mij vaak ook verder, dus je kunt het zien als een barter. Gelijk oversteken enzo.
Maar tegenwoordig betekent sparren vaak dat ze gratis advies willen. Eventueel met een opdracht in het verschiet. Maar ik het niet zoveel tijd om aan één partij individuele aandacht te besteden, zonder te weten of daar nog een opdracht uit volgt of niet. En al helemaal niet als onduidelijk is hoe groot die opdracht kan worden. Als ik al te veel weggeef, hebben ze me überhaupt niet meer nodig. De sparringsessies mogen bovendien niet ten koste gaan van bestaande opdrachten. Het klinkt misschien flauw, maar investeren in bestaande relaties of in mijn bestaande marketingactiviteiten die klanten op blijken te leveren is eenvoudigweg efficiënter en minder risicovol. Daar kies ik dan voor.

Kom je gratis spreken? Wij noemen je naam!

Het is de klacht die ik van vooral veel creatieve ondernemers hoor. Of ze gratis komen fotograferen. Ze zullen er heus veel exposure voor terugkrijgen. Dat de illustrator blij moet zijn dat ze die tekening gebruikt hebben, want ze hebben de naam erbij gezet. Als je naamsvermelding krijgt, mag je blij zijn. Levert vast een hoop opdrachten op. Maar dat is het probleem. Die publicaties leveren geen opdrachten op. Als ik ergens kom spreken, levert me dat ook niet per se opdrachten op. Wel vaak de vraag of ik dan ergens anders ook kan komen spreken. Gratis alsjeblieft.

Investering vs Opbrengst

Je hoort marketeers er wel eens over spreken. Wat is de ROI. De Return on Invesment. Wat krijg je terug voor wat je investeert? De opbrengst moet (indirect) groter zijn dan de investering. Het is dus heel eenvoudig: ik moet het idee hebben dat de opbrengst groter zal zijn dan mijn investering. Een presentatie kost best een hoop aantal uren. Ik maak ze op maat, moet minimaal 30 minuten van te voren aanwezig zijn (als het al niet nog eerder is), moet de presentatie geven (meestal 45 minuten) en ik moet reizen naar de locatie. Dat laatste kost bovendien geld. In de meeste gevallen ben ik er in totaal meer dan een dag aan kwijt. Dat zou dus betekenen dat ik daar veel meer dan een dag aan opdrachten voor terug moet krijgen.

We schrijven er een artikel over

Over veel evenementen wordt achteraf nog een artikel geschreven. Op die manier kun je namelijk voor de volgende editie weer bezoekers trekken. Een evenement heeft vaak meer dan één spreker. Hoe groter het event, hoe kleiner de kans dat er over alle sprekers iets geschreven wordt. Als jurist heb je het dan lastig. De informatie is nuttig, maar meestal niet zo gezellig of inspirerend. Dus ja, het wordt misschien wel genoemd, maar het levert niets op.

Jij doet dus nooit iets gratis, gierigaard!

Dat idee zou je nu inderdaad best kunnen krijgen. Het is alleen niet waar. Ja, de time consuming zaken, zoals presentaties, die ik gratis zou moeten doen, probeer ik zo veel mogelijk tot een minimum te beperken. Daar weeg ik de voor- en nadelen goed van af. Maar mijn blogposts zijn nog steeds gratis. Op Facebook en Twitter probeer ik nog steeds mensen gratis op weg te helpen. Ik zoek gratis mijn blogposts voor je op als daar het antwoord op je vraag in staat. Al ben ik altijd erg blij met mensen die het zelf op hebben gezocht, dat scheelt tijd! Weet je niet zeker of je achter een inbreuk aan moet gaan? Stuur een korte mail of bel en ik geef je een gratis en eerlijk antwoord.

Wat anderen zeggen

Nou ben ik gelukkig niet de enige die niet alles gratis kan doen. Lees en zie maar eens wat anderen erover te zeggen hebben.
When you are self-employed, there’s no such thing as ‘free time’
10 Ways To Say No When Someone Asks You To ‘Grab Coffee Sometime’
No, You Can’t Pick My Brain. It Costs Too Much
How To Stop Giving Away Free Advice
How Much Should You Give Away for Free During a Coffee Meeting?

3 WAYS TO SAY NO TO PEOPLE WHO WANT TO PICK YOUR BRAIN

Should I Work for Free?

should i work for free? shouldiworkforfree.com