Instagram: Escape from reality

Instagram: Escape from reality

Na Essana O’Neill’s abrupte insta exit ontstond het langverwachte gesprek over hoe weinig van wat er te zien valt op sociale media ‘echt’ is. Hierdoor geïnspireerd waagde Stina Sanders zich aan een experiment dat haar werd voorgesteld door Daily Mail: een week lang alleen maar ‘real life’ foto’s op haar Instagram account posten. Het lijkt erop dat men nog niet klaar is voor een filterloos leven. “People don’t want reality, they are used to pretty illusions” luidde een treffend commentaar van een lezer over haar experiment.

door Yvette Franken

Het experiment van The Daily Mail waaraan Sanders deelnam had tot doel bloot te leggen hoe haar volgelingen zouden reageren op haar minder glamoureuze foto’s. Dit werd aangezwengeld doordat de Australische tiener Essena O’Neill besloot te stoppen met social media, maar niet nadat ze had geopenbaard hoe veel van haar foto’s eigenlijk gesponsord en/of gekunsteld waren. Haar beslissing ging viral en leidde tot oproepen voor “eerlijke foto’s” online, “no more fauxtography”.

Zo (toe)gezegd, zo gedaan: het 24-jarige model documenteerde een week lang haar werkelijke schoonheidsregime. Gepolijste selfies werden vervangen door ontnuchterende foto’s. Ongegeneerd legde ze haar ontharingsroutine, onverzorgde teennagels, psychotherapie en zelfs een behandeling van haar prikkelbaredarmsyndroom op de gevoelige plaat vast. Dat deze #superreal foto’s nogal afstaken bij de gebruikelijke plaatjes van Sanders bleef niet onopgemerkt.

Reality check

Zonder de gebruikelijke filters bleek Sanders’ every day life niet meer zo begeerlijk. Zo ontnuchterend als Stina’s foto’s voor vele volgers waren, even zo ontnuchterend waren de reacties van Stina’s volgers.
Je zou denken dat het toevoegen van een toefje waarheid aan een social media platform als Instagram wel gewaardeerd zou worden. Het tegendeel bleek: “Tijdens het experiment verloor ik 5000 volgers. Ik was geschokt omdat ik dacht dat slechts het aantal likes drastisch zou verminderen en niet het aantal volgers.” aldus Stina in een interview met People Magazine.

I didn’t sign up for this

“Een foto van mijn stoelgang in plaats van mijzelf in bikini moet veel van mijn achterban geirriteerd hebben” verteld Sanders in een volgend gesprek met Tab magazine. “Mensen denken: maar hier heb ik niet voor getekend’. Het is interessant om te zien dat het echte leven niet ieders smaak is.”
Hoewel ze zich onbewerkt en ongekunsteld op social media toont zegt Sanders te begrijpen waarom mensen voorkeur geven aan een geperfectioneerde weergave van haar leven. “Mensen willen niet de werkelijkheid zien, dat zien ze elke dag. Ze willen een inspiratiebron, het is alleen maar menselijk om jezelf te vergelijken met anderen en hetzelfde, zo niet beter, te willen.”

A photo posted by STINA SANDERS (@stinasanders) on

Role-model? Nee. Model.

Zich met elkaar vergelijken is bekend menselijk sociaal gedrag. Echter vind ik het spijtig dat het vandaag de dag een nog grotere plaats in ieders leven lijkt in te nemen. Waren het eerder tegemoetkomende voetgangers, sporters of collega’s waar je een schuin oog op wierp, tegenwoordig stellen alle mogelijke social media platforms je in staat jezelf te vergelijken met mensen uit allerlei tijdzones. Voor de meesten werkt het zien van die andere wereldse beelden van perfectie niet per se opbouwend.

Gelet op het feit dat Stina zo veel waarde hecht aan haar online presentie getuigt het best van lef dat ze instemde met het Daily Mail experiment. Maar zeg nou zelf, wat had ze verwacht? Dat mensen haar volgden vanwege haar diepgaande visie op maatschappelijk werkelijk relevante thema’s? Misschien moet iemand haar even uit die droom helpen. In de pre-experimentele fase werden mannen bediend met eye candy en verzekerden ze vrouwen van een constante stroom aan vergelijkingsmateriaal.

Het bedrog heeft ook zijn goede kanten, het kan onze ogen openen.

– Georges Guilbert

First world problem solved

Waarschijnlijk ligt Stina er geen minuut van haar schoonheidsslaap meer van wakker. Haar deelname aan deze actie leverde haar namelijk een aanzienlijke mate van publiciteit op. Wat weer leidde tot een stijging van het aantal volgers. Het is dan ook geen verrassing dat Stina zegt van plan te zijn ‘echte foto’s te blijven plaatsen in de toekomst.. Het valt dus toch wel mee met haar FirstWorldProblem.

A photo posted by STINA SANDERS (@stinasanders) on

Lees meer bij The Tab / The Daily Mail