Vroem Vroom Koffie in de problemen

Vroem Vroem Koffie

Kom je in het nieuws, omdat de Gemeente je vergunning heeft geweigerd, krijg je nog een Belgisch bedrijf op je dak ook! Wat gaat er gebeuren met het Vroem Vroem Koffie-autootje dat altijd bij Station Ypenburg staat?

Vroom Vroom Coffee

Vroom Vroom Coffee is het merk van een Belgisch bedrijf. Ze hebben een Piaggo met daaraan een soort kiosk waar vandaan ze koffie schenken. Ze hebben de naam van hun bedrijf als Benelux merk ingeschreven. Dat betekent dat ze in beginsel bescherming hebben voor die naam in de gehele Benelux. Ook in Nederland, ondanks dat ze daar (nog) niet komen. Vroom Vroom Coffee bestaat volgens hun Facebookpagina sinds 15 maart 2014. Hun (beeld)merk bestaat overigens al sinds 1 januari 2014.

Vroem Vroem Koffie

Vroem Vroem Koffie is het initiatief van een Haagse ondernemer. Ook hij vervoert zijn spullen op een Piaggio, maar in plaats van een kiosk achterop bouwen waar hij zelf in kan staan, heeft hij een bescheiden opslag, waar ook zijn espressomachine in staat. Hij staat er zelf naast en schenkt op die manier zijn koffie. Volgens de Facebookpagina is Vroem Vroem Koffie opgericht op 13 oktober 2014.

Op de rem

Hij wilde elke dag bij Station Ypenburg staan om daar aan reizigers zijn lekkere koffies te verkopen. De gemeente wees zijn aanvraag voor een vergunning af. Daardoor kwam hij in het nieuws. Dat nieuws bereikte de Belgische ondernemers van Vroom Vroom Coffee, die daar niet zo blij mee waren. Vroom Vroom Coffee vindt dat er sprake is van een inbreuk op hun merk. Dat de Haagse ondernemer ook een Piaggio gebruikt vinden ze geen probleem, maar ze vinden wel dat het logo, de slogan en het concept te veel op elkaar lijken.

Lijken ze te veel op elkaar?

Ze gebruiken inderdaad allebei een Piaggio met een koffiekopje erop in hun logo. Dat er enige verwarring kan ontstaan tussen de twee logo’s kan ik wel begrijpen.
Vroem Vroem Koffie heeft als slogan ‘de espressobar op wielen’. Een beschrijvende slogan. Daar zal niet zo snel auteursrecht op rusten en het is niet door Vroom Vroom Coffee als merk ingeschreven. Deze laatste gebruikt wel ‘Brussels espressobar on wheels’ als slogan, dus dat ze het niet zo leuk vinden, kan ik begrijpen. Of dit dus werkelijk een juridisch probleem is, vraag ik me af.
Als Vroom Vroom Coffee er problemen mee heeft dat hij ook koffie schenkt en dat hij daar ook wat zoets bij verkoopt, dan moet ik ze teleurstellen. Dit is als ‘concept’ niet te beschermen. Daar wordt dus ook geen inbreuk op gemaakt.

Blijft de merkinbreuk over

Naam en logo zijn mogelijk dus wel een probleem. Vroom Vroom Coffee lijkt tot nu toe alleen via social media contact op te hebben genomen met Vroem Vroem Koffie. Deze laatste heeft niet de communicatie gereageerd. Als Vroem Vroem Koffie nou eerst een goed onderzoek had gedaan, zou hij wellicht niet voor deze naam gekozen hebben.

Lees hierover meer bij Omroep West

Update: Reactie van Vroom Vroom Coffee

Vroom Vroom Coffee heeft bovenstaande blogpost gelezen. Ze hebben me laten weten dat ze ook met het concept geen bezwaar hebben.
Wat ze wel vervelend vinden is dat ze Vroem Vroem Koffie al zo’n 8 maanden geleden per e-mail hebben benaderd en hebben aangegeven dat ze wensen dat Vroem Vroem Koffie zijn naam, logo en slogan aanpast. Zij hebben nimmer een reactie mogen ontvangen. Ze zijn inmiddels wel door Vroem Vroem Koffie geblokkeerd op Twitter.