PLEIT 2015: Advocaten moeten aan Marketing doen

Hipster marketing voor Advocaten

PLEIT bestaat al een paar jaar. Het is een jaarlijks congres over ICT voor de juridische praktijk. Georganiseerd door Lexxyn Groep. Vorig jaar blogde ik er al over. Dit jaar ga ik er ook zelf heen. Of ik er wat aan ga hebben? Geen flauw idee. Ik heb wel wat te zeggen over de advocatuur en innovatie. Of eigenlijk: over de advocatuur en marketing, maar dat noemen ze tegenwoordig ook innovatie.

Advocaten moeten digitaliseren

Of: Alle advocaten moeten bebaarde hipsters worden. Digitalisering is namelijk een hype, begrijp je wel. Niet iets dat blijft. Bovendien niet veilig, dus beginnen we er ook maar niet aan.
Dat die archiefruimte ook wel eens niet op slot gedraaid wordt, het gebouw in de fik kan staan of een inbreker de enige beschikbare kopie meeneemt, daar hebben de conservatieve advocaten het niet over. In ‘De ouderwetse advocaat is bang voor internet‘ schreef ik er al over.
Digitalisering bespaart kosten, levert juist klanten op en zorgt ervoor dat we ons bezig kunnen houden met het échte juridische werk. Laat computers en bedrijfsjuristen zich maar bezighouden met de standaard contracten.
Lees verder in het artikel voor PLEIT: Alle advocaten zouden bebaarde hipsters moeten worden

Digitaliseren bespaart geld

Soms lijkt het wel of advocaten voor uit zijn op zo veel mogelijk geld verdienen. Terwijl zelf geld verdienen en de diensten en producten voor cliënten betaalbaar maken, best samen kunnen gaan. Bijvoorbeeld door die digitalisering en door standaard documenten voor een schappelijke prijs aan te bieden, zonder dat daar juristen bij aan te pas komen. Niet iedereen wil tenslotte een volledig op maat gemaakt en dichtgetikt document. Als het document niet genoeg blijkt te zijn, bij wordt er vervolgens aangeklopt denk je? Juist ja!
Ooit van vraag & aanbod en volumevoordeel gehoord? Daarom hoeft prijs niets te zeggen over de kwaliteit van een dienst of product. Wellicht wel over hoe vaak het gekocht wordt.
Naar aanleiding van de uitzending van BNR schreef ik een blog waarin ik uitleg dat innovatie meer is dan investeren. Voor PLEIT schreef ik ‘Hoe innovatieve prijsbepaling advocatenkantoren kan helpen innoveren‘.

Marketing sinds 1989

Advocaten zijn eigen heel zielig, wist je dat? Ze mogen namelijk pas sinds 1989 aan marketing doen. Dat de meeste kantoren inmiddels mensen in dienst hebben die opgegroeid zijn met computers en met advertenties waar ze maar kunnen kijken, vergeten ze gemakshalve maar even.

Marketing is niet moeilijk, het is een kwestie van doen. Nou goed, soms gaan ze ook wat te ver. Nou leg ik advocaten graag uit hoe ze hun (online) marketing in kunnen richten hoor. En ook hoe ze Facebook goed in kunnen zetten. Dus schreef ik voor PLEIT: Back to the future: Social Media Marketing voor de Advocatuur.