5 tips over Facebook Marketing voor Advocaten

Facebook Marketing voor Advocaten

Kantoren die splitsen of omvallen. Tarieven zouden onder druk staan. Voor jonge juristen is het nog steeds lastig om een baan als advocaat-stagiair te vinden. Er is namelijk niet genoeg werk, denken advocaten. Dat is onjuist. Er is genoeg werk. Maar je moet het wel op de juiste manier aanbieden en zorgen dat mensen met een vraag jou kunnen vinden. En nee, die mensen staan niet meer per se op de golfbaan en je vindt ze ook niet allemaal meer op de maandelijkse netwerkborrels. Hop, zelf aan de bak dus! Bijvoorbeeld door Facebook in te zetten.

Stand van de Advocatuur op Facebook

Anderhalf jaar geleden verscheen er een overzichtje van de grootste advocatenkantoren op Facebook. Met groot bedoel ik dan: de kantoren met de meeste likes. De stand van de advocatuur op Facebook, zeg maar. Interessant wel. Charlotte’s Law had er zo tussen kunnen staan, ware het niet dat wij geen advocatenkantoor zijn. Bummer.

In anderhalf jaar tijd kan er veel gebeuren. Een nieuw overzicht was er nog niet, maar zou er wel komen. Maar ja, een paar weken later was het er nog steeds niet. Voor nog langer wachten had ik geen geduld meer, dus ging ik een ochtend Facebook afstruinen op zoek naar de kantoren met de meeste likes. Toch maar weer gekozen voor alleen advocaten. Het aantal juristen op Facebook (althans, het aantal likes dat ze hebben), valt nogal tegen.

15 advocatenkantoren met de meeste likes

15 advocatenkantoren met meeste likes op Facebook
Wat opvalt is dat de nummer 1 van vorig jaar, Simmons & Simmons, inmiddels ruim is gepasseerd. Het grootste kantoor op Facebook is een kantoor met Turkse advocaten die ook in het Turks adviseren. Slim! Ze hebben een heel goede doelgroep. Juridische zaken zijn lastig. Het liefst spreek je over dat soort zaken in je moedertaal. Als dat Turks is en je komt (via via) op de Facebookpagina terecht van een kantoor dat duidelijk maakt dat ze je ook in het Turks kunnen helpen, zul je het al snel liken.
De tendens van vorig jaar is nauwelijks gewijzigd. De kantoren die het grootst zijn op Facebook vormen voornamelijk een mix van kleinere kantoren en de recruitmentpagina’s van de grote (internationale) jongens.

Van deze top 15 is de helft (7) van de Facebook pagina’s is de helft slechts ingericht als recruitment pagina. Zij doen hier niets anders dan nieuwe medewerkers vinden, vertellen over mogelijkheden voor studenten en verslag doen van feestjes en activiteiten van de studenten en advocaat-stagiairs.

50 advocatenkantoren met meer dan 400 likes

Voor zover ik heb kunnen vinden, met peildatum 14 augustus, zijn er zo’n 50 advocatenkantoren met meer dan 400 likes. Wat opvalt is dat vanaf plaats 22 er vooral kleine kantoren op te vinden zijn. Dat is natuurlijk ook niet gek. Kleinere kantoren hebben een ander marketingbudget en zoeken op een andere manier naar klanten dan de grote kantoren dat doen. Facebook is voor de kleinere kantoren een erg goed middel voor marketing. Daarover later meer. Het is ook niet gek dat de grote kantoren vooral recruitmentpagina’s aanmaken. Zij hebben een ander soort klant, waarmee ze kennelijk niet in contact kunnen of willen komen via Facebook. Maar potentiële nieuwe werknemers maken wel gebruik van Facebook. Veelvuldig zelfs. Dus waarom niet op deze manier aan hen laten zien hoe het er op kantoor aan toegaat? Inspirerender dan menig career event.
Advocaten op Facebook 2015

1/3 van de pagina’s zijn Recruitment pagina’s

Van de 35 kantoren met meer dan 500 likes, blijven er maar 26 over wanneer je de recruitment pagina’s er tussenuit haalt. Daarmee verdwijnen vooral grote namen uit de Facebook top. Een aantal kantoren, zoals DLA Piper, Baker & McKenzie, Boekel en AKD gebruiken de pagina’s gemengd voor recruitment en overige mededelingen. Daarom zijn ze niet uitgesloten in dit overzicht, maar met een strenge redeneerwijze en de verhouding recruitment en overige informatie, zouden ze er ook uitgefilterd zijn.
Advocaten op Facebook 2015

Eervolle vermeldingen

Geen advocatenkantoren, maar wel advocaten, juristen en websites over juridische zaken die erg populair zijn op Facebook, zijn bijvoorbeeld Meester Leonie (over strafrecht) met 9.623 likes, Het Rechtenstudentje (over studeren en juridisch nieuws) met 7.377 likes, De Rechtspraak met 10.720 likes

Facebook Marketing voor Advocaten

Moeten alle advocaten en advocatenkantoren nu een Facebookpagina maken en aan Facebook Marketing doen? Nee. Facebook moet natuurlijk nog wel bij kantoor passen. Vooral bij het soort klanten en cliënten dat jullie aan willen trekken. Voor advocaten en kantoren die veel voor particulieren werken, bijvoorbeeld omdat ze werknemers bijstaan in arbeidsconflicten, veel met consumentenzaken en huurgeschillen te maken hebben of werken in het personen- en familierecht of in het strafrecht, is Facebook een must. In dat geval werk je voor individuen. Die personen bevinden zich vaak op Facebook. Eigenlijk kun je niet zonder. Werk je voor ondernemers? Veel eenmanszaken en MKB zijn daar ook aanwezig. Dus moet jij dat met kantoor ook zijn. De grote multinationals zul je inderdaad niet zo snel via Facebook bereiken. De beslissers van die ondernemingen zullen in hun vrije tijd waarschijnlijk op Facebook niet graag met hun werk bezig zijn.

Eigenlijk is het dus heel simpel: is een deel van de doelgroep van kantoor op Facebook aanwezig, dan moet kantoor dat ook zijn.

Met deze 5 tips haal je het meeste uit Facebook:

Tip 1: Maak een pagina

Hier en daar kwam ik in mijn zoektocht nog wat profielen tegen die waren ingericht voor het kantoor. Dat mag van Facebook niet. Bedrijven hebben pagina’s en personen hebben een profiel. Facebook heeft recent nog een opschoningsactie gehouden, waarbij profielen de gebruikt werden door bedrijven onherroepelijk werden verwijderd. Geen discussie over mogelijk. Maak daarom een pagina aan! Vervolgens kun je medewerkers met een Facebook profiel beheerder maken van de pagina. Wie die beheerders zijn, hoeft niemand te zien.

Maak ook een pagina aan als je denkt dat je er weinig mee gaat doen. Richt hem dan wel even goed in met een mooie ‘omslagfoto’ en profielfoto, link naar de website, telefoonnummer en dat soort zaken. Zie het op dat moment maar als een gewone webpagina en online visitekaartje. Neem bijvoorbeeld Boumans & Partners Advocaten. Anderhalf jaar geleden op plaats 5 met 817 likes en nu op plaats 2 met 3819 likes. De Facebookpagina wordt nog net een keer per maand geüpdatet. Bijster inspirerend is het meestal niet. Toch hebben ze deze enorme groei weten door te maken. Ze maken overigens wel gebruik van Facebook advertenties. Zo zie je maar dat je met weinig updates toch veel likes bij elkaar kunt harken. Maar nu is het zonde dat ze weinig met die drukbezochte pagina doen. Dus op naar Tip 2.

Tip 2: Plaats regelmatig content

Facebook houdt steeds meer updates (van pagina’s) tegen, waardoor niet iedereen alle updates mee zal krijgen. Wees daarom niet bang voor een overkill aan updates. Vermeld het wanneer je nieuws hebt of iets leuks kunt delen. Minimaal een keer per week, maar liever twee of drie keer. Zorg voor een mix aan content. Herhalen is echt geen probleem, zolang je af blijft wisselen. Afbeeldingen doen het op Facebook trouwens altijd goed.

Tip 3: Geef een kijkje in de keuken

Saaie juridische kost? Die kunnen mensen overal vinden. Facebook is bij uitstek een persoonlijk medium. LinkedIn en de website zijn er voor de meer zakelijke en afstandelijke updates. Als kantoor moet je Facebook gebruiken zoals je dat als persoon ook zou doen. Blijf in contact met fans. Als ze reageren op een update, zorg dat je snel antwoordt. Krijgen jullie een nieuwe medewerker, deel dit nieuws! Misschien kun je er een leuk mini-interview bij plaatsen. Dagje teambuilding? Als de activiteit niet al te gênant is kunnen daar best wat leuke foto’s van gedeeld worden. Zo kun je ook mooie publicaties delen, vertellen waar kantoorgenoten presentaties mogen houden of een link delen naar een radio- of tv-uitzending waar jullie aan mee hebben mogen werken.

Tip 4: Laat zien wat jullie kunnen!

Hoe bepaalt iemand naar welke advocaat hij/zij stapt? Bijvoorbeeld omdat ze iemand sympathiek vinden door de persoonlijke updates, omdat ze denken het kantoor al te kennen. Maar vooral vanwege expertise en omdat de naam van het kantoor ’top of mind’ is. Zorg dat je blogt over relevante onderwerpen. Geen lange verhalen over rechtspraak, maar voorbeelden uit de praktijk. Of voor de praktijk. Waar jouw klanten of cliënten zich in herkennen en misschien zelfs met tips die ze zelf toe kunnen passen. Hebben ze een meer complexe vraag, is jouw kantoor het eerste waar aan gedacht wordt.

Tip 5: Lok interactie uit

Probeer in contact te komen met de mensen die de pagina liken. Stel ze eens een vraag. Laat ze meedenken over een bepaalde rechtsvraag. Klopt het rechtsgevoel met de wet? Nadat ze antwoord hebben gegeven heb jij weer de kans om uit te leggen hoe het in elkaar zit. Inspiratie voor een artikel nodig? Vraag wat ze willen weten. Dat is een win-win situatie. Jij weer een idee voor een blog en de lezers krijgen een antwoord op hun vraag. Je zou eens een gratis Facebook spreekuur kunnen organiseren. Gaat een van jullie spreken op een evenement, dan kun je wellicht enkele kaartjes verloten onder de lezers. Je kunt het zo gek niet verzinnen. Interactie zorgt ervoor dat mensen vaker updates zullen lezen, jullie sneller zullen benaderen en bovendien dat ook anderen die de pagina nog niet liken, eens op jullie Facebookpagina terecht zullen komen.