Marketing: Waarom ondernemers een Triple Burger moet hebben

Marketing - elke ondernemer moet een triple burger hebben

Nee advocaten, deze blogpost is niet voor jullie, want jullie durven nog geen prijzen op jullie website te zetten. Voor andere ondernemers die dat wel doen: zorg voor een triple burger op je website!

Waarom McDonalds een Triple Burger introduceert en jij dat ook zou moeten doen.

Het verhaal van de Wendy’s Triple Burger

Een triple burger. Drie taaie, droge, grijze stukken samengeperst vlees tussen een broodje. Ja, ik heb een keer een poging gedaan een halve te eten. Nee, het was niet lekker. Weinig mensen bestellen ook die triple burger. Toch staat hij bij Wendy’s op het menu en sinds kort ook (weer) bij McDonalds. Maar waarom dan eigenlijk?

Wendy’s verkocht een triple burger. De gewone burger en de triple burger verkochten goed. In de VS lijkt alles groot, groter, grootst te moeten, dus een triple burger leek de logische volgende stap. Daar stond hij. Te pronken op het menu. Maar bijna niemand bestelde het…
De triple burger was dus geen succes, toch? Dus haalden ze op een gegeven moment de triple burger weer van het menu. Geen dingen doen waar je niet goed in bent en waarom zou je iets blijven aanbieden dat niet verkoopt?

Het succes van de triple burger

Maar we moeten verder kijken dan onze neus lang is. We moeten verbanden leggen. Dat is soms heel lastig. Statistieken kunnen tenslotte ook liegen. Althans, de conclusies die we er uit trekken hoeven niet per definitie te kloppen. Het kan zijn dat we verbanden leggen die er helemaal niet zijn.
Toch legde Wendy’s een prachtig verband: Toen ze de triple burger op het menu hadden staan, verkochten ze meer dubble burgers, dan toen ze alleen de single en dubble burger aanboden.

Kortom: die triple burger verkocht misschien niet zo goed, maar het hielp wel een ander product te verkopen. Door die extra grote keuze, voelde de dubble burger opeens niet meer zo groot. Het was tenslotte de medium keuze geworden. En medium is een heel redelijke keuze, toch?

Mensen kiezen vaak de middelste optie

Keuzes maken is moeilijk. Daarom moeten we mensen nooit te veel keuzes geven. Geven we ze drie keuzes, drie formaten, kiezen mensen vaak de middelste. Het is de veilige optie. Het lijkt een redelijke optie. Als er maar twee keuzes zijn lijkt het soms alsof groot té groot is. Klein is misschien eigenlijk wel goed genoeg. Maar als er drie keuzes zijn, dan ben je misschien bang dat de kleinste optie te klein is, dus kies je voor de zekerheid de middelste. Je kiest liever niet voor de grootste, want dat is ongezond. De middelste is dan een betere keuze. Een keuze die je dus niet gemaakt zou hebben als die allergrootste er niet geweest zou zijn.

Elke ondernemer moet een triple burger hebben

Biedt jij verschillende niveau’s in service? Heb je van een product meerdere formaten of kun je het in verschillende hoeveelheden aanbieden? Biedt altijd drie opties. Niet omdat je die grootste optie per sé (veel) zult verkopen, maar simpelweg omdat enkel het aanbieden van die optie er voor zal zorgen dat je vaker de middelste optie weet te verkopen.

Lees over deze theorie meer bij bijvoorbeeld Business Insider / Marketing Online / Keep Marketing Fun

photo: Hakan Dahlstrom CC BY 2.0