Recensie: Van crimineel naar multimiljonair #Girlboss

Girlboss recensie

Even bij Barnes & Noble naar binnen. Om af te koelen en boeken te snuffelen. Ik trek dan meteen naar de Business en Management sectie. Daar stond het. Roze. Een stapeltje van een stuk of vijf boeken. #Girlboss. Al meerdere malen wat over gehoord, maar het klonk zo feministisch, dus het leek me niet echt aan mij besteed. Ik sloeg het boek open, las twee pagina’s en besloot het toch te kopen. Enkele dagen later had ik het uit. Humor en ADHD in een roze jasje, maar ook geschikt voor #Dudebosses.

Biografie van Sophia Amoruso

Het boek is geschreven door Sophia Amoruso. De ‘Founder and CEO of Nasty Gal’, zo staat op de kaft van het boek. Nasty Gal kende ik niet. Ik denk dat het een voordeel was dat ik het niet kende. Daardoor kon ik lekker open minded het boek in.

Sophia vertelt dat ze op een gegeven moment is gediagnostiseerd met ADHD. Zo leest het boek ook. Het gaat rete snel én het heeft humor. Hier en daar loopt het taalkundig daardoor niet helemaal lekker, maar dat maakt ze ruimschoots goed.

Het boek gaat vooral over Sophia zelf. Vanaf ongeveer haar jonge tienerjaren, tot nu. Dat doet ze vooral om zichzelf te karakteriseren en eigenlijk ook om uit te leggen waar latere keuzes vandaan komen. Sophia heeft namelijk nooit gestudeerd en Nasty Gal is bijna per ongeluk een succes geworden.

Verwacht in dit boek dus geen echte adviezen over hoe je een bedrijf of (web)winkel moet runnen. Haar verhaal is vooral bijzonder, humorvol en inspirerend. En ja, je haalt er vast ook wat nuttige zaken uit die je kunt gebruiken voor je eigen bedrijf of wanneer je als #girlboss bij een onderneming wil gaan werken.

Wat is een #Girlboss?

Een #Girlboss is een vrouw die het heft in eigen hand neemt, doet waar ze goed in is en zich niet te veel aantrekt van anderen. De mannelijke versie daarvan heet vervolgens een #dudeboss.
Alhoewel Sophia in haar boek vaak beschrijft hoe erg ze niet van bepaalde zaken op de hoogte was, regels niet kende en gewoon maar haar eigen gang ging, lekker tegen de stroom in, schrijft ze in haar boek juist behoorlijk voor hoe een #girlboss zich moet gedragen. Dat komt op mij behoorlijk tegenstrijdig en misschien zelfs hypocriet over. Echt jezelf zijn is dus niet de bedoeling. Je bent pas een #girlboss als Sophia dat zegt.

Van dumpsterdiver tot multimiljonair

In haar boek vertelt ze veel over hoe ze leefde voor ze Nasty Gal begon. Ze kocht als kind al graag tweedehands kleding bij de kringloopwinkel, terwijl haar moeder liever had dat ze kleren bij de gewone winkels kocht. Toen haar ouders gingen scheiden, ging Sophia het huis uit. Ze at weggegooide bagels en had een heel systeem bedacht over hoe je van grote bedrijven spullen kon jatten. Die spullen werden later weer verkocht voor net een beetje minder dan de laagste online prijs. Van grote bedrijven stelen was volgens haar toen juist goed en je moest verder geen geld uitgeven wanneer dat niet nodig was. Ze begon dus met een bureau gemaakt van een paar kratten en een oude deur.

Het meisje dat per ongeluk iets goed deed

In het boek klinkt het nogal alsof ze al haar baantjes altijd maar stom vond en er nooit haar best voor deed. Ze hield de baantjes ook nooit lang. Maar per ongeluk werd ze een fantastische ondernemer. Het was niet de bedoeling, maar het overkwam haar en vervolgens werkte ze er hard voor.
Toen ze een hernia bleek te hebben, had ze een baantje nodig met een zorgverzekering. Het was een baantje bij een kunstacademie, waar ze pasjes moest controleren. Saai werk en veel vrije tijd, dus hing ze veel rond op internet. MySpace was toen nog groot. Ze werd veel gevolgd door vrouwen die Vintage kleding verkochten op eBay. Na haar operatie dacht ze ‘dat kan ik ook’. Ze kocht voor zichzelf immers ook altijd enkel tweedehands kleding. Dus zette ze een eBay winkel op, kocht oude kleding bij kringloopwinkels en verkocht ze via haar eBay winkel. Dat bleek een onverwacht groot succes en haar bedrijf groeide hard.

Ze wis niets van het runnen van een bedrijf

Behalve een ‘eBay voor Dummies’, had ze nog nooit een marketing boek gelezen en wist ze ook niets van het runnen van een bedrijf. Ze zorgde simpelweg voor mooiere foto’s dan de anderen hadden, lette een beetje op wat de populaire (zoek)woorden waren, kocht meer van de stijl die goed verkocht werd en kocht nooit meer iets van een kledingstuk dat ze maar lastig kwijt raakte. Ze lette vooral goed op en was consequent. En ze leerde van haar fouten. Niet bewust, omdat dit zo in een boek gestaan had, maar omdat ze zich haar hele leven met trial and error door gekomen was. Het ondernemerschap bleek haar gewoon te liggen.

Inspirerend voor elke ondernemer

#Girlboss is een 239 pagina’s tellend boek, dat je binnen enkele uren uit hebt. Het leest lekker weg. Het is vooral inspirerend. Neem vooral niet alles aan van wat ze zegt. Maar als je het even niet meer ziet zitten, kan dit boek je helpen weer aan je bedrijf te willen werken of die goede sollicitatiebrief te schrijven.

Je kunt #Girlboss onder meer bij bol.com kopen (aff)