De nieuwe jurist is Innovatief, Inventief of Disruptief

Juristen moeten innovatief, inventief en disruptief worden

Het blijft maar gaan over innovatie. We moeten innoveren in de advocatuur en in het notariaat. Met innovatief wordt meestal bedoeld dat er aan technische innovatie gedaan moet worden. Dat er iets uitgevonden moet worden. Maar dat is niet per se wat er nodig is. Verandering, ja, dat wel!

Wat is het verschil?

Wat is het verschil tussen innovatief, inventief of disruptief zijn?

Innovatief wil zeggen dat je vernieuwend bent.
Inventief wil zeggen dat je vindingrijk bent.
Disruptief wil zeggen dat je verwoestend bent.

Dat innovatie dus altijd technisch moet zijn, is iets dat we zelf verzonnen hebben. Innovatie wil simpelweg zeggen dat je vernieuwend bent. Dat je iets hebt bedacht of gemaakt dat nog niet bestond.

Als je inventief bent gebruik je, naar mijn mening, vooral concepten die al bestaan, maar pas je ze anders toe. Of je combineert het een en ander met elkaar. Inventief kan wat mij betreft ook betrekking hebben op marketing, terwijl marketing meestal niet innovatief is.

Disruptief is mij op het lijf geschreven. Beetje stennis schoppen. Het schijnt dat er advocaten en juristen zijn die zich bedreigd voelen door mij. Knap vind ik dat. Grote jongens die bang zijn voor een kleintje. David en Goliath. En waarom? Niet omdat ik nu zo innovatief ben. Eerder omdat ik dingen durf te doen die ze zelf niet durven (of niet mogen van het management).
Je kunt natuurlijk ook disruptief en innovatief of disruptief en inventief tegelijk zijn.

Juristen moeten luisteren naar hun klanten

Ja, of cliënten, maar net hoe je ze wil noemen. Maar ze betalen je voor je commerciële dienst, dus ze zijn gewoon klanten. Over je cliënten denken als klanten is wat je nodig hebt. Want de klant is koning. Geef je klant waar hij/zij om vraagt. Binnen de grenzen uiteraard.
Verder is het heel simpel: zodra je weet wat je klant wil of nodig heeft, kun je daar op inspelen. Wat je dan bedenkt en uitvoert kan vervolgens inventief, innovatief of disruptief zijn. Daardoor val je waarschijnlijk weer meer op, weten klanten je beter te vinden en krijg je meer werk. Zonder mee te hoeven doen aan de prijzenoorlog.
En nee, vaste prijzen bieden is niet (meer) genoeg.

Hoe word je disruptief, innovatief of inventief?

Nou, niet door de rest maar na te gaan doen in elk geval. Tuurlijk kan het goed zijn om te kijken wat je concurrenten doen en wat er bij hen goed werkt. Dat kan je ook best een hoop opleveren. Om meerdere redenen vind ik dat veel meer juristen zouden moeten bloggen, bijvoorbeeld. Niet vernieuwend, toch goed. Ik denk dat je pas nuttige nieuwe dingen kunt verzinnen, wanneer je niet te veel naar anderen kijkt, maar het vooral dicht bij jezelf houdt. Begrijp me niet verkeerd, blijf vooral niet in je eigen hokje. Kleur buiten de lijntjes, maar vooral buiten je eigen lijntjes. Think outside your own box. Probeer processen te verbeteren waardoor je klanten sneller of beter kunt helpen. Kleine veranderingen in de huidige processen kunnen soms al een groot effect opleveren. Gooi het roer vooral om als je iets bedacht hebt dat beter bij jou past. Als jij je niet comfortabel voelt bij wat je denkt te moeten doen, is de kans groot dat je het niet doet of heel slecht doet.

Alleen of in een team

Oké, eerlijk is eerlijk. Je kunt sneller veranderen wanneer het team maar klein is en je voldoende ondersteuning hebt of kunt krijgen om je nieuwe ideeën uit te werken.
Grotere teams en kantoren beschikken vaak over meer geld en mogelijkheden. Als de een het nog lastig vindt om het nieuwe idee uit te voeren, kunnen anderen daar al heel succesvol mee zijn. De succesvolle mensen slepen vervolgens de anderen weer mee. Een groot team is weliswaar minder flexibel, maar het voordeel is dat als de een het niet ziet zitten, maar de ander wel, je alsnog nieuwe ideeën uit kunt voeren, terwijl dat een persoon alleen misschien niet zou lukken.

Trek je niet te veel aan van de hype

Kortom: trek je niet te veel aan van de hype om innovatief te moeten zijn. Luister vooral naar je klanten en blijf niet stilstaan. ‘Zo doen we het al jaren’ heeft nog nooit iemand iets extra’s opgeleverd.