Marketing: When brutally honest goes south

Toen een vriend van ons bij een groot Zuidas-kantoor ging werken hielden we een afscheidsborrel voor hem. Voor zijn vrienden zou hij immers geen tijd meer hebben. Of dat nu was omdat je er werkelijk veel moest werken, of omdat je er patience speelt tot je patroon de deur uit gaat. Het ene kantoor is erger dan het andere en tuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar of je er trots op moet zijn dat je met mensen een arbeidsovereenkomst voor 40 uur per week aanbiedt, maar ze er vervolgens misschien wel 80 moeten werken….

Als je bij Van Doorne werkt, zie je je opa niet meer

Ze zeggen wel eens dat je brutally honest moet zijn in je marketing. Een man die zwembaden verkocht, die eerlijk vertelde wanneer je zijn product beter niet kon kopen. Die dan zelfs doorverwees naar andere zwembadbouwers. Hij was echt eerlijk. En het werkte. Hij verkocht er meer door.

Zou dat zijn geweest waar de marketeers van Van Doorne aan gedacht hebben toen ze ‘de opa van Sophie’ campagne bedachten. Ze zijn zo eerlijk over werktijden, dat iedereen er juist wil werken. Zoiets?
Dit is de tekst in de balk onderin:

Bij Van Doorne geloven we in mensen die op meerdere gebieden hun talenten ontwikkelen. Die brede ontwikkeling heb je iedere dag nodig. Want, juist waar interesse- en vakgebieden elkaar kruisen, verbinden we krachten. Wij begrijpen dat je hier tijd in moet investeren en dat je daardoor je vrienden en familie minder ziet.
Maar dan werk je wel bij Van Doorne.

Eerlijk duurt het langst?

Eerlijk zijn ze in elk geval wel. Althans, in dat opzicht dat je veel tijd kwijt zult zijn aan Van Doorne en je privéleven juist minder zal worden. Weinig vrije tijd. Veel andere kantoren zwijgen daar liever over, maar ondertussen verlangen ze wel de extra inzet en de extra uren. Niet lullen, maar poetsen en dat dan in Amsterdam. Geen tijd, wel geld. Ook geen tijd om het uit te geven dus. Ach, kun je er weer een huis mee kopen in Amsterdam, waar de prijzen de pan uit reizen.

Werkt zo’n advertentie?

De advertentie stond in het reünistenblad van ASC (Amsterdams Studenten Corps). Prestige, daar gaat het ook om. Bij een goed, groot kantoor werken. Een kantoor met aanzien. Hard werken en daarna met z’n allen de kroeg in. Dat was in elk geval 15 jaar geleden nog waar iedereen naar streefde. Inmiddels willen ook steeds meer jonge advocaten nog een prettig privéleven hebben.
Waar het ze dus vast bij zal helpen is de mensen eruit te filteren die helemaal niet zo hard willen werken en liever 7 dan 8 uur op een dag op kantoor zitten.

Gaat Van Doorne heroverwegen?

Van Doorne is in elk geval niet zo blij met de parodieën die er gemaakt zijn.


Volgens een interne memo zijn de mensen bij Van Doorne zich nu aan het beraden hoe ze verder gaan. Ze waren niet bereikbaar voor de pers.

Nog even lachen

Nu het nog kan, even lachen om de parodieën en tweets rondom de Opa-campagne. Toch erg benieuwd wat Van Doorne nu gaat doen.

Lees hier meer over bij: NRC / Parool / Telegraaf / Das Kapital