Wanneer ben je een goede blogger

Wanneer ben je een goede Blogger?

De best gelezen blogger, is niet per sé de beste blogger. De beste blogger wordt niet per definitie het meest gelezen. Maar wanneer ben je dan een goede blogger? Als je goede titels en openingszinnen kunt schrijven? Als je overtuigend kunt schrijven? Of als de blogs humorvol zijn? Sommige mensen zijn er erg stellig in wanneer iemand een goede blogger is. Maar ik denk dat het heel subjectief is. Of: afhankelijk van perspectief en interesse.

Welke blogs lees je het liefst?

De beste bloggers zijn bloggers die je weten te boeien. Maar dat kan om meerdere redenen zijn. Omdat ze over onderwerpen schrijven die je interessant vindt of omdat de schrijfstijl goed is. Een combinatie van die twee is dan natuurlijk al helemaal mooi.

Bij blogpraat lezen het liefst persoonlijke blogs.
Bij blogpraat komt die vraag namelijk regelmatig terug. Wat zijn de beste of leukste blogs. De persoonlijke blogs. We willen kennelijk graag weten hoe het leven van een ander in elkaar zit. De vrouwenbladen staan er ook vol mee. Roddelbladen zouden zonder persoonlijke verhalen niet verkopen. Maar is een persoonlijke blogger dan altijd beter dan een andere blogger, zoals een nicheblogger?

Je kunt ook graag blogs lezen vanwege hun schrijfstijl.
Zo lees ik bijvoorbeeld graag de blogs van Kitty Kilian, al kan ze soms wat grof of betweterig zijn, maar dat negeer ik dan maar. Het zijn ook meer columns dan echt inhoudelijke blogs, vaak. Zo zijn de verhalen en columns van (Lieve) Lotty Rothuizen ook heerlijk. Je kunt er zo mooi korte quotes uit halen om te tweeten en zo mensen nieuwsgierig te maken. Dat doet Lotty dan ook veelvuldig. Maar ze blogt te weinig, naar mijn smaak.
Maar veel van deze leuke blogs zijn niet altijd even inhoudelijk of praktisch. Ze zijn vooral vermakelijk. Leuk. Maar niet zo nuttig.

Nuttige blogs zijn meestal niet vermakelijk
Zijn die blogs dan minder goed? Ze zijn minder vermakelijk en ook al niet persoonlijk. Maar je hebt goede en slechte nuttige blogs. Scanbare blogs zijn bijvoorbeeld erg fijn. Er zijn (marketing)coaches die uitblinken in het schrijven van korte alinea’s, waarbij ze de eerste zin in het vet schrijven. Goed scanbaar. Alles wat niet vet is, hoef je overigens ook niet te lezen want dat is verder niet inhoudelijk, maar draait om verkopen. Maar praktisch is het wel.

Marketing of Vermaak? Het draait om perspectief

Wanneer is een blog goed? Wanneer is een titel goed? Een titel kan goed zijn voor SEO of het kan nieuwsgierig maken. Moet een titel beschrijvend zijn of niet? Hangt van je doel af! Je kunt een titel schrijven waar veel op geklikt zal worden, die misschien ook nog goed is voor SEO, maar dat is niet altijd een mooie of originele titel. Ik geef de voorkeur aan de leuke titel.
Zo is dat ook met de inhoud. Als ik een blog schrijf voor Charlotte’s Law is het mijn bedoeling om iets uit te leggen. Daarmee bereik ik per definitie maar een beperkt aantal mensen. Als ik veel meer vermakelijke blogs zou schrijven, bereik ik vast een groter publiek. Maar daarmee kan ik ingewikkelde juridische zaken niet uitleggen.

3 Criteria voor een goed blog

– Een blog moet aansprekend zijn. Dat begint natuurlijk met een goede titel en pakkende eerste paar zinnen. Mensen moeten door willen lezen.
– Het verhaal moet goed lopen. Het moet niet te saai of langdradig worden. Wat mij betreft moet het ook voldoende inhoudelijk zijn. Soms zijn er blogs met veel tekst, die erg weinig zeggen. Daar kan ik niets mee.
– De blogpost moet een goed einde hebben. Soms wordt er een einde geschreven om maar een einde te schrijven. Was er een goede blogpost, wordt ie verpest door een langzaam, nietszeggend slot.

Mijn persoonlijke voorkeuren voor goede blogs

Behalve de criteria hierboven vind ik het belangrijk dat de schrijfstijl goed is. Zinnen moeten goed lopen. Als ik een zin drie keer opnieuw moet lezen omdat ik niet meteen begrijp wat er staat, leest dat niet fijn. Dat kan een afknapper zijn. Over spellingsfouten lees ik bijvoorbeeld wel heen. Als/dan fouten vind ik al een stuk ergerlijker.

Wanneer ben je een goede blogger?

Uiteindelijk is het toch erg subjectief, afhankelijk van je perspectief en je doel. Zolang jij je eigen doel weet te bereiken, ben je een goede blogger. Bereik je dat doel nog niet, valt er nog wat te verbeteren, werk daar dan aan om een betere blogger te worden.