I don’t give a damn about my bad Reputations – disclaimer

disclaimer, auteursrecht, reputaties

Daar sta je dan, als self declared ‘Reputatie creator’ (of gewoon als ordinair marketing bureau) voor de rechter. Het gebeurde Reputations, dat onlangs ICT/IE advocaat Filip van Eeckhoutte op zijn dak kreeg voor het onrechtmatig overnemen van een disclaimer. Het is toch wel bijzonder dat uitgerekend een bureau dat zich specialiseert in het Reputatiekunde zich zelf zo pijnlijk moeilijk heeft gemaakt.

Het geding

De situatie was als volgt: Eenhoofdig ICT en IE advocaat Filip van Eeckhoutte stelt op de website www.freedisclaimer.eu een disclaimer beschikbaar die gratis openbaar mag worden gemaakt mits je je aan de gebruikersvoorwaarden houdt. Die voorwaarden houden in dat je de disclaimer mag embedden of de link naar de disclaimer moet vermelden als je hem op je site wilt plaatsen. Eenvoudige voorwaarden dus. Dit lijkt me voor een beetje online marketing bureau geen onmogelijke opgave. Zeker niet als je bedenkt dat je er dus zonder vergoeding gebruik kan maken. Gratis. Kosteloos. Dan is het plaatsen van een linkje een kleine moeite, toch?

Geef je stagiaire de schuld

Niet dus, want Reputations plaatste de disclaimer zonder link noch met naamsvermelding van de auteur op haar website. Niet sjiek, maar je had altijd nog je stagiaire de schuld kunnen geven natuurlijk. Van Eeckhoutte advocaten liet het er niet bij zitten, maar stelde Reputations eerst nog meerdere malen in de gelegenheid om de disclaimer te verwijderen of alsnog de link naar de bron erbij te zetten. Naamsvermelding mocht ook. Het is Reputations in elk geval zeer duidelijk gemaakt dat dit knip- en plakwerk, zonder er credits voor te geven, niet de bedoeling was. Je zou dan toch zeggen dat je als de brandweer aan dat verzoek gehoor geeft en een bloemetje stuurt met je welgemeende excuses? Althans, dat is wat ik zou doen. Dan zou er immers niets aan de hand zijn geweest en kon ik weer verder met gepikeerde blogs schrijven over het merk van de publieke omroep. Als het een foto was geweest had er allang een gepeperde rekening van een fotograaf op de mat gelegen. Ze mochten in hun handjes knijpen met deze waarschuwing. Het positioneringsbedrijf gaf geen gehoor en veranderde niets aan de situatie.

Zwarte lijst

Helaas werd het voor Reputations nu echt serieus. Filip wist zich namelijk te wapenen tegen misbruik en hanteerde een zwarte lijst waarop alle auteursrechtinbrekers met link naar de website op stonden vermeld. Niet echt heel lekker als je daar als gewoon bedrijf tussen komt te staan. Hilarisch als je daar als Reputatiebureau tussen komt te staan, vind ik dan hè. Reputations vond het echter wat minder geinig en maakte als kat in het nauw een rare sprong: Ze stapte naar de Orde van Advocaten om daar te klagen over de ethiek van Eeckhoutte. Die zou misbruik maken van de ‘onwetende’ positie van Reputations en haar intimideren door haar op de zwarte lijst te plaatsen.

Heel redelijk

De klacht van Reputations werd door de Tuchtrechter Midden Nederland ongegrond verklaard. Het feit dat Reputiations zich geïntimideerd voelde, leverde nog geen verwijtbare handeling op. De Tuchtrechter stelde zelfs dat van Eeckhoutte zich bij uitstek redelijk heeft gedragen. Dat bleek ook uit de feiten van de zaak zelf. Zo werd Reputations meerdere malen verzocht de inbreukmakende handeling te staken en omvatte de eis in kort geding slechts een gestaakt houding en een dwangsom. Reputations had elk moment haar eigen hachje kunnen redden door gewoon te doen wat er van ze gevraagd werd, maar om een of andere mysterieuze reden hebben ze het tot een rechtszaak laten komen. Hadden ze er zó makkelijk en nog volledig gratis ook, vanaf kunnen komen… doen ze het niet! Gratis was het inmiddels niet meer. Er was niet gevraagd om schadevergoeding, dus het bleef bij enkel de proceskosten. Deze waren ‘slechts’ zo’n €7000,-. Dan hebben we het nog niet gehad over de eigen proceskosten van Reputations. Koopje, niet?
Als markeringstrateeg is dit toch echt de aller, áller slechtste keuze die je had kunnen maken?

No such thing

De opgelegde dwangsom heeft blijkbaar zijn effect gehad, want op de zeer minimalistische website van reputations.nl is de disclaimer inmiddels niet meer te lezen. De uitspraak van de voorzieningenrechter is ook op o.a. IE-forum.nl gepubliceerd, dus dat betekent dat Reputations in elk geval wat traffic op haar website kan verwachten. Er is dus blijkbaar toch niet zoiets als bad publicity. Maar er is zeker wel zoiets als bad Reputations…

door Rosanna Funnekotter