In het belang van marketing: deel je foto’s wél

10 favoriete bronnen voor gratis foto's

Ik las een column van Jan Dijkgraaf. Een van Neerlands columnisten die elke dag weer garant staat voor een afzeikcolumn. Sinds ik online wel eens contact met hem heb, vrees ik voor mijn reputatie. Vandaag las ik zijn stukje over Esther Ouwehand. Met werkelijk waar de meest oncharmante foto die ik ooit van haar gezien had. Dacht ik.

Uitdaging

Jan is de moeilijkste niet. Als ik een betere foto zou vinden, zou hij deze foto meteen vervangen. Wel 600px breed en ‘rechtenvrij’. (Foei, Jan, rechtenvrij bestaat niet, zou juist jij als journalist moeten weten). Ik ging die uitdaging aan. Moest te doen zijn, dacht ik.

Van de regen in de drup

Het bleek vooral nog erger te kunnen. En nog grappiger. Veel foto’s waren ‘all rights reserved’ en dus niet zomaar te gebruiken.
Had Jan toch gelijk.

Politiek moet beelden gebruiken voor Marketing

Wat ik nou niet begrijp, is dat de Partij voor de Dieren heel veel foto’s op Flickr heeft geplaatst. Mooi, zou je zeggen. Maar nee, alles is ‘all rights reserved’. Waarom in godsnaam? Dat is toch helemaal niet slim? Het is een enorme kans om je reputatie hoog te kunnen houden.

Kijk nou naar Jan, hij wil een berichtje over Esther Ouwehand publiceren. Hij weet dat hij daar niet zomaar alle foto’s voor mag gebruiken, maar koopt zijn beelden ook niet in. Op zoek dus naar een afbeelding met de juiste licentie. Het liefst nog een beetje knappe foto ook. Maar die zijn niet zomaar te vinden. Van fotojournalisten begrijp ik dat. Zij moeten nog geld verdienen aan die foto. Maar waarom zou je als politieke partij foto’s (laten) maken en uploaden als niemand ze mag gebruiken? Wat heb je er dan nog aan? Dit is het moment waarop je als partij (of als bedrijf of publiek persoon of, of, of,) mooie en gunstige beelden naar buiten kunt brengen. Als deze foto’s nou gewoon een CC BY of CC BY-ND licentie oid hadden gehad, had Jan een betere foto kunnen gebruiken. Had de Partij van de Dieren op deze manier zelf het negatieve karakter van de tekst nog wat kunnen compenseren. Door dat niet te doen, waardoor Jan er echt een rampzalige foto bij heeft moeten plaatsen, doen ze zichzelf nog meer schade aan.

Zorg voor eigen beeld dat verspreid mag worden

Je wil gezien worden. Als persoon of als bedrijf. En beeld doet het goed bij lezers. Zorg daarom altijd dat je goede beelden hebt over jezelf en over je bedrijf, zodat dit door media en bloggers gebruikt kan worden wanneer ze over jou schrijven. Of ze nu negatief over je schrijven of positief, je beelden zijn in elk geval goed. Daarmee houd je in de hand, wat je zelf in de hand kunt houden. Op het overige heb je tenslotte al geen invloed.